Legújabb könyveink

Kortárs irodalom

Sziklai László: A KZ regénye

A KZ regényeHároméves voltam, amikor 1944. december elején nagyanyám a csillagos házból a budapesti nagy gettóba költöztetett (anyámat ekkor már Dachauba deportálták, munkaszolgálatos apámat is elvitték), ahol kétoldali vesegyulladást kaptam. Nagyanyám kiszökött a gettóból, és rémtörténetbe illő módon, az előtte többnyire bezáruló ajtók ellenére sikerült gyógyszert és az orvos rendelte tápláló élelmet szereznie nekem. Túléltem.

Hat évtizeddel később túlélőként és teoretikusként Auschwitz képe című monográfiámban megkíséreltem választ keresni a történelem láthatóságának problémájára, az emlékezet vizuális esztétikájának feltárására. Ezt az Auschwitz Album magyarországi megjelenése ihlette és tette lehetővé.

A KZ regénye a holokauszt prózájáról, a lágerirodalomról szól. A KZ (Konzentrationslager) Giorgio Agamben szerint a modernség paradigmája. A náci haláltábor valósága, a lágerélet és a lágerhalál egyedülálló világtörténelmi tapasztalata, megszenvedett átélése és elbeszélése remekművek születését eredményezte, amely művek különössége sajátos esztétikai minőségek megjelölését és feltárását is lehetővé teszi. Erre tettem kísérletet ebben a könyvben. - Sziklai László

 

Samantha Schweblin: Reményvesztett nők

Reményvesztett nőkValahol egy kihalt út mentén seregnyi elhagyott feleség várja talpig tüllben, hogy visszajöjjön érte a férje.

Valahol egy ütött-kopott Peugeot anyósülésén negyvenes férfi reménykedik abban, hogy sikerül felvételt nyernie az alvilágba.

Valahol egy ismeretlen városban, egy összehajtott holttestet maga után húzva egy feleséggyilkos várja, hogy végre elnyerje méltó büntetését.

Mindegyik hely valahol Samanta Schweblin írói világának ködös térképén keresendő, és egyik kívánság sem úgy teljesül, ahogy a szereplők remélnék vagy, ahogy mi, olvasók várnánk.

Az első magyarul megjelent kötetével (A madárevő) számos magyar filmest megihlető argentin Samanta Schweblin (1978) díjnyertes debütáló kötetének minden sorában vibrál a feszültség: novelláit olvasva a kafkai és becketti abszurdot felidézve lakhatjuk be David Lynch világát.

 

Nagy Gábor Miklós: Szívállásjelentés

SzívállásjelentésNegyvenéves lettem én, meglepetés e költemény...

Hogy miért éppen most? Mert ennyi idős korában Petőfi, Csokonai, Arthur Rimbaud és a drága Attila például már nem is élt - már persze ha elnézi az Olvasó e könyvecske vagy inkább csak amolyan füzetféle szerzőjének e szolid képzavart.

És hogy úgy egyébként meg egyáltalán miért? Adyval szólva mondhatnánk persze némi lírai emelkedettséggel és a költő keserű-sorsszerű magányának kissé pozőr pátoszával, hogy azért, amiért minden: önkínzás, ének...

De legalább itt és most ne ámítsuk a Nyájas Olvasót! Van ugyanis egy profánabb ok is ennél.

Maga az élmény, hogy ha netán egyszer az életben, véletlenül valaki azzal jönne hozzám, hogy megvette a legutóbbi könyvemet, visszakérdezhessek, persze amolyan teátrálisan túlzó meglepettséggel:

- Nahát, ezek szerint maga volt az?!

 

Nádas Péter: Párhuzamos történetek I-III.

Párhuzamos történetek I-III.A ​​Párhuzamos történetek talán legfeltűnőbb vonása, az életmű ismerői számára is meglepetést jelentő újdonsága az egymástól lényegében független történetek olyan elképesztő sokasága, amelyet semmiféle realista konstrukció nem lenne képes egyetlen elbeszélésben összefogni. E regény történetei szinte ugyanúgy megszámlálhatatlanok, mint ahogyan azt sem tudnánk összeszámolni, hány emberrel találkoztunk életünkben, mégis egyetlen elbeszéléssé olvadnak össze. A regény egyetlen, nagy elbeszélése azonban nem ezeket a történeteket beszéli el, hanem a testek egymásra hatásának, egymásra gyakorolt vonzásának, egymásra irányuló vágyakozásának és egymásról őrzött emlékezetének nagy történetét. Ebben a burjánzó elbeszélésben jönnek létre olyan csomópontok, amelyek különböző személyekkel azonos időben és azonos helyen (a másik test az érzetben), azonos időben különböző helyeken (a másik test a vágyban), azonos helyen különböző időkben (a lakás, a ház, a város emlékezete a testben), illetve ugyanazon személlyel különböző helyeken és időkben (a saját test az emlékezetben) megesett dolgokat kapcsolnak össze. Az elbeszélésnek ez a csomópontról csomópontra haladó mozgása vetíti ki aztán a rekonstruáló képzeletbe a történetek szövegen túli valósággá összeálló szövevényét, mely így gyakorlatilag és elvileg egyaránt kimeríthetetlen, és ezért képes egy semmiből megteremtett, társadalmilag és történelmileg mégis szigorúan meghatározott, az általunk ismert vagy ismerhető reáliáknak akkurátusan megfelelő, szövegen túli világot alkotni. Ahogy ez létrejön, az ennek a regénynek a legnagyobb titka és egyben világirodalmi teljesítménye. A Párhuzamos történetekkel létrejött az a mű, amely komolyan veszi és megválaszolja a realizmus felbomlása, a századelő újító kísérletei és a nouveau roman által felvetett kérdéseket, ugyanakkor visszaadja az olvasás gyönyörét, és kiállja az összehasonlítást a tizenkilencedik századi nagyrealizmus legnagyobb műveivel.

 

Richard Harvell: A kasztrált

A kasztráltMózes Froben a 18. század ünnepelt sztárja. Az opera színpadán elbűvöl mindenkit, hangjáért ezrek lelkesednek. A siker azonban mindig áldozattal jár. Történetét a fiához írt leveléből ismerjük meg. Mesél anyjáról, a kirekesztve élő süketnéma nőről, akinek egyetlen feladata a harangozás, s akinek a templom papjától születik gyermeke. Mesél az apjáról, aki papként retteg az igazság napvilágra kerülésétől, ezért fiát egy hegyi patakba veti. Mesél a két szerzetesről, akik megmentik, s az apátságba viszik. Itt a kórus remek énekese válik belőle, és kivételes énekhangjának megőrzése érdekében titokban kasztrálják. Aztán mesél még Bécsről, a sikeres bemutatkozásról, mely megnyitja számára az utat Európa nagy operaházai felé. Mindenekelőtt azonban a múlt titkairól mesél, megválaszolva egy kérdést, mely egész életében árnyékként követte őt:

Hogyan lehetett fia Mózes Frobennek, a világhírű kasztrált énekesnek?

 

 

Jonas Hassen Khemiri: Amikre nem emlékszem

Amikre nem emlékszemEgy Samuel nevű fiatalember életét veszti egy autószerencsétlenségben. Baleset volt, vagy öngyilkosság? Egy író, akinek nem tudjuk meg a nevét, megpróbálja rekonstruálni Samuel utolsó napját, hogy választ kapjon a kérdésre. A fiú szerelmével, barátaival és rokonaival készített interjúiból persze nemcsak az utolsó nap története rajzolódik ki, hanem egy ember ellentmondásos, nehezen megragadható alakja is: egy fiatalemberé, aki mindent megtett a barátnőjéért, Laidéért, s mindent megosztott a legjobb barátjával, Vandaddal legalábbis amíg el nem veszítette mindkettejüket.

Az Amikre nem emlékszem magával ragadó történet a szerelemről és az emlékezetről. Ugyanakkor egy író története is, aki, miközben a különböző nézőpontokat képviselő megszólalók elbeszéléseiből összerakja Samuel történetét, voltaképp önmagáról szeretne megérteni valamit. Végső soron mi marad meg tünékeny emlékeinkből? Mennyi minden marad rejtve azok mögött a dolgok mögött, amikre nem emlékszünk?

Khemiri új könyve, melyet 2015 legjobb svéd regényének ítéltek a kritikusok, bővelkedik a szerzőtől megszokott, a köznyelv sajátos használatára épülő stilisztikai bravúrokban és humorban, miközben eléri, hogy az olvasó új, olykor sokkoló fényben lássa önmagát és a hozzá legközelebb állókhoz fűződő viszonyát.

 

Bauer Barbara: Elsuttogom százszor

Elsuttogom százszorÉber Zsófi, a harmincas, okos és sikeres műfordító egy nap arra ébred, hogy ki akar szállni a hétköznapok mókuskerekéből. Környezete legnagyobb döbbenetére vidékre költözik, hogy birtokba vegye a nagymamájától örökölt, mesébe illő házat. A titokzatos Nagyi azonban, akiről faluszerte azt suttogták, boszorkány, mást is tartogat unokája számára. Zsófi körül egyre sokasodnak a megmagyarázhatatlan események és a véletlen egybeesések. Mintha a ház vagy valaki más? üzenni akarna neki. Vajon mit jelentenek a különös dátumok a nagypapa fényképének hátoldalán? Mi minden rejtőzhet az ódon, sokrekeszű szekreterben? Kinek a horoszkópját őrizgette féltett kincsként a Nagyi és miért?

 

Szabó Róbert Csaba: Alakváltók

AlakváltókAz Alakváltók a román Sztálin-nak is nevezett hírhedt diktátor, Gheorghiu-Dej uralmának korszakába, az ötvenes évekbe, majd a Ceauşescu-diktatúra első évtizedébe vezet vissza bennünket, miközben keretéül a 89-es forradalom szolgál. A regény izgalmasan összefonódó történetszálai azt a kérdést vetik föl, hogy bő negyven év diktatúra után és a bukaresti forradalom vérgőzös napjait követően, amikor a régi kommunista elit képviselői kerültek ismét hatalomra, történhet-e valódi megújulás, vagy a változó hatalmi viszonyok szerint az emberek csupán újabb és újabb alakokat öltenek a történelem emésztő körforgásában. Ahogy az annyiszor előfordult már a második világháborút követően Romániában: nálunk, Kelet-Európában.

A szárazság esztendeje gonosz dolgokat műveltetett az emberekkel, akik a szárazság törvényei szerint kezdtek élni, ezért aztán, amikor kitört a vihar, és észbontó pusztítást végzett, senki nem tébolyodott meg, mert már mindenki tébolyult volt. Sólyom és Szarvas megszökött, fegyvereket szereztek, fosztogattak és öltek, amikor meg már nem bízhattak senkiben, úgy döntöttek, odébbállnak. Pénzt gyűjtöttek, hamis útlevelet szereztek, és elindultak Jugoszláviába. Sólyom az indulás napján Csíkszeredában egy nővel hált, és ez a nő a Lieb zsidó házában lakott, csakhogy Liebék akkor már nem voltak otthon, talán nem is voltak egyáltalán életben, mert 1954-et írtunk, abban az időben kevés embernek adatott meg az élet kiváltsága.

Hát így kezdődik az elbeszélés.

 

Philippe Blasband: Hamuból és füstből

Hamuból és füstbőlHamuból és füstből című regényével Blasband épp úgy elbűvölte az olvasókat, mint a kritikusokat (a könyv Rossel-­díjat kapott). Az önéletrajzi elemekkel átszőtt történet az ifjú Iradzs Lévy emlékeit örökíti meg, akinek az iszlám forradalom idején családjával együtt menekülnie kellett hazájából, Iránból. Elbeszéli anyja családjának, a Hosseinik nemzetségének történetét, argentin zsidó apja életét, Cendres, egy fiatal prostituált iránti fájdalmas szerelmét, izraeli tartózkodását.

A regény két fő motívuma a szereplők gyökértelensége és a szerelem tragikus víziója. Iradzs elvesztette identitását, de a befogadó ország polgárainak életmódjához sem képes alkalmazkodni. Iradzs anyja nem tud sikeres üzletasszonnyá válni, apja az alkoholba menekül, bátyja, Maurice a férfi­prostituált mesterségében véli megtalálni önmagát.

Nem csak Iradzs Cendres iránti szerelme maradt viszonzatlan: nagybátyja, Bizsan reménytelenül szerelmes lévén unokahúgába, Omideh-be, addig nézett a napba, amíg megvakult. Ifjú-Hosseini házasságai rendre válással végződtek.

A regény rendkívül mély érzéseket és gondolatokat tartalmaz. A cím első részére (hamu) utaló epizódok Maurice-nak egy féltékeny szerető általi megmérgezése, elhamvasztása, a forró szenvedély, amely Iradzsot Cendres-hoz fűzte, majd a fiatalember izraeli útja a bátyja hamvait tartalmazó urnával a viszonzatlan szerelmet és a halált írják le. Iradzs, hogy ne hagyja a múltat füstté válni, meg akarja írni emlékiratait. De próbálkozása kudarcra van ítélve, az írás képtelen életet adni a múltnak, ellenkezőleg: Minden szó elpusztítja az emléket, amit leír. A mondatok eltörlik gyerekkoromat. Az írás lehetetlenné teszi, hogy újra azzá legyen, aki volt. De szavaiból egy világ születik, még ha hamuból és füstből áll is.

 

Marton László Távolodó: Senkiföldje

SenkiföldjeSenkiföldjén csupa ódon holmi levelek, fényképek, könyvek és bakelitlemezek között keresi a helyét e novellafüzér kiégett hőse. Bárhova is keveredik a világban, először a bolhapiacra látogat el. Felkutatott tárgyai hol megrendítő, hol mulatságos emlékeket csalnak elő, de azokban mindig közös a mélységes személyesség és a fanyar humor. Ez a kettősség olyan hangoltságot teremt, ami nemcsak jellegzetessé, de roppant élvezetessé is teszi az író és zenei újságíró Marton László Távolodó stílusát. S az már csak hab a tortán, hogy egyik-másik történetéből nem maradhattak ki kedvenc együttesei sem.

 

Hidas Judit: Seb

SebEddig még fel nem dolgozott témához nyúlt Hidas Judit új regényében. Három család egymásba fonódó történetét meséli el a 2008-as hitelválság idején. A szereplők egy Budapest környéki kertvárosban élnek, fojtogató gondokkal küszködnek, és eddigi egzisztenciájuk összeomlása fenyegeti őket. Maga az agglomeráció világa is újszerű téma a magyar irodalomban, eddig még nem készült olyan színvonalas magyar alkotás, amely a rendszerváltás után Budapestről kiköltöző polgári réteg világát és annak ellentmondásait mutatja be emberi sorsokon keresztül.

 

A könyvben sok szó esik a különböző társadalmi csoportok, illetve férfi és nő együttélésének feloldhatatlan nehézségeiről, az ismeretlentől való félelemről, az előítéletekről.

 

Chaja Polak: Salka - Egy anya portréja

Salka - Egy anya portréjaHirtelen eszembe jut a járása. Ahogy határozott, kemény léptekkel átmegy az utcán. Azóta se láttam soha senkit, aki így járt volna; a mozgás a csípőjéből indult, és olyan mohóság volt benne, mintha minden lépés, minden láblendítés maga lenne a győzelem, a diadalkiáltás: jövök, jövök, élek, élek. Olyan boldogság, amiről minden kétség nélkül azt hitte, hogy az egész világgal osztozik benne.

Chaja Polak Salka című művében holokauszt-túlélő édesanyjának állít emléket. Salka a 20. század legnagyobb részét végigélte, és a század eseményei élete minden pillanatát meghatározták, sőt befolyásolták. Története egyúttal az elmúlt évszázad története is, mely nemcsak a remény és csodák százada, hanem a modern történelem legnagyobb bűncselekményének évszázada is volt.

 

Sepsi László: Pinky

PinkySepsi László új regényében olyan világot alkotott, ami bár minden oldalon újabb és újabb meglepetéssel szolgál, egészében véve mégis kényelmetlenül otthonos. Mert bár magunknak is nehezen valljuk be, nagyon is jól ismerjük a mindent átszövő korrupció csatornabűzét az orrunkban, a városlakók mellére esténként sötét démonként telepedő kilátástalanságot, de a beláthatatlan pusztulás apró réseiből elő-előbukkanó szépséget és csodákat is, amik miatt mégis, mindennek ellenére felkelünk reggelente.

A Pinky című regény éppen olyan, mint a címében szereplő különös, rózsaszín és kegyetlen ital: amilyen furcsának tűnik elsőre, olyan természetességgel eszi bele magát az ember agysejtjeibe, és egy pillanatra sem ereszt el a szélesvásznú végkifejletig. Egyben pedig újabb bizonyíték arra, hogy a XXI. századi fiatal magyar irodalom immár tényleg nem ismer sem zsánerbeli, sem nyelvi határokat, szíve pedig egy ütemben dobog az átkozott nagyvilág fékevesztett, dühös és szédítő ritmusával. (Dunajcsik Mátyás)

 

Lackó Gábor: Lichtig második élete

Lichtig második életeNéhány éve, miközben egy novellásköteten dolgoztam, az egyik epizódnál váratlanul ráébredtem, hogy a közvetlen környezetemben élt egy ember - színt vallok, az apámról van szó -, akit sohasem láttam hangosan, olyan igazán jóízűen nevetni, hahotázni, netán röhögni, mint a többi embert általában, legfeljebb néha-néha mosolyogni. De az is mindössze egy halvány, szomorkás mosoly volt, vagy inkább csak egy mosolyféle, és akkor is mintha némán elnézést kért volna valakitől.

Mivel ez a felfedezés nem hagyott nyugodni, sutba dobtam a félkész novellagyűjteményt, és elhatároztam, hogy megpróbálok a végére járni a dolognak. Persze ismertem a történetét, a kettétört életét, sajnos csak felületesen, mert, mint minden "rendes" gyerek, én sem kérdeztem, amikor még lehetett volna. Talán kíméletből sem, mentem fel magamat valamennyire. Mivel a regény főhősét már nem állt módomban kikérdezni, jobb híján saját magamnak voltam kénytelen feltenni a korábban elmaradt kérdéseket, és megkíséreltem választ találni rájuk. Íme az eredmény. - Lackó Gábor

 

Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah

AmericanahIfemelu és Obinze szerelme a középiskolában kezdődött. Elérkezett a továbbtanulás ideje, s a diákok, ha csak tehetik, menekülnek a polgárháború utáni kilátástalan Nigériából. Ifemelu, a lány a princetoni egyetemen szerez rész-ösztöndíjat. Megélhetését megalázó módon tudja biztosítani, de barátokkal, jó emberekkel hozza össze a sors, és a jó emberek segítenek neki talpra állni. Életmód blogot indít Fajszabadítás -, avagy Egy nem amerikai fekete különféle megfigyelései a (korábban négernek nevezett) fekete amerikaiakról címmel, amelynek sikere fordulatot hoz az életébe. Szerelme, az Amerikáról ábrándozó Obinze az otthoni diploma megszerzése után Angliáig jut. Találkozik befogadó, türelmes, jó emberekkel, de rasszistával is. Az illegális bevándorló túlélő stratégiáival a szürke gazdaságban próbálkozik, de végül hazatoloncolják. Otthon aztán az új demokráciában megcsinálja a szerencséjét. Vagyonos lesz, igyekszik lelkiismeretét félig fehéren tartani a hazai üzleti élet mocsarában együtt úszol az árral, vagy lenyomnak. Vajon elfelejtik egymást a volt szerelmesek?

 

Ngugi wa Thiongo: Közöttünk a folyó

Közöttünk a folyóKenyában járunk. A soha ki nem száradó Honia-folyó mentén, a zegzugos dombvidéken, ahová a fehér ember még nem merészkedett be. Murungu isten az első férfinak és nőnek adta ezt a termékeny földet, ajándékba. A folyó az élet, itt mártóznak meg lányok és fiúk, a felnőtté avató szertartás, azaz a körülmetélés után. Mert körülmetélik, azaz a fehér ember szerint megcsonkítják a lányokat is. A szent liget és az ősi dombok érintetlenül őrzik a törzsek varázslatait és rítusait. Itt nő fel Waiyaki, a látónak tartott Chege fia és a megtérített Józsué lánya, Nyambura. A dombokon túl pedig ott a síkság, Nairobi városa, és a misszió, ahol elítélik a pogány szokásokat.

Nyambura testvére, Muthoni, elszökik az apjától, és önként veti alá magát a szertartásnak, hogy a törzse szokásai szerint nő lehessen. A seb elfertőződik, Muthoni meghal.

Waiyaki közben a fehér ember tudását sajátítja el, de csak azért, mert apja arra neveli, akkor győzheti le a fehér embert, ha megismeri. Nagy Tanító lesz, iskolákat épít, élni segít. A dombok felélednek és összecsapnak. Harcol egymással hit és meggyőződés, kereszténység és pogányság, az őslakos és az őt saját földjén megadóztató fehér ember. A fiatalok között szerelem szövődik, de az afrikai Rómeó és Júliának sem jut biztatóbb sors, mint az elődeinek. Vagy mégis? A föld elcsendesült. Két domb állt egymás mellett, sötétségbe burkolózva. A Honia tovább folyt közöttük, végig az élet völgyén, zúgása a sötét csend fölé emelkedett, hogy Kamenóban és Makuyuban is egészen az emberek szívéig hatoljon.

 

Milena Busquets: Ez is elmúlik

Ez is elmúlikA testem pontosan egy templom ellentéte. Azzal próbálkoztam, jó, próbálkozom, hogy a fejem legyen a templomom. A testnek inkább vidámparknak kell lennie.

A felszabadult és tudatos Blanca temploma összeomlik, vidámparkja széthullik, mikor negyvenévesen elveszti édesanyját. Az anyát, akitől megtanulta az élet és a játék szeretetét; azt, hogy szerelembe csak első látásra lehet esni. A megfelelő pillanatra tartogatott nagy gesztusok művészetét. A bűntudat hiányát és a szabadságot és felelősségtudatot, amit ez jelent. Azt, hogy úgy adja oda magát számtalan férfinak, hogy közben megőrzi önmagát.

Mielőtt teljesen elveszne a körülötte támadt űrben, úgy dönt, a tengerparti Cadaquésbe utazik, anyja nyaralójába. Magával viszi két fiát, két exférjét és legjobb barátait; ráadásul nős szeretője is ott tölt pár napot a családjával.

Milena Busquets első, részben önéletrajzi regénye döbbenetesen őszinte, mégis könnyed és üde szöveg fájdalomról és szeretetről, félelemről és vágyról, szomorúságról és nevetésről, a vigasztalhatatlanságról és a közelségről; a bennünket körülvevő emberek jelentőségéről és jelentéktelenségéről.

 

J. Courtney Sullivan: Eljegyezve

EljegyezveÖt történet, öt különböző évtized.

Egy reklámszövegíró, független nő, aki a világért sem akar férjhez menni. Egy hangszerboltot üzemeltető párizsi nő, aki New Yorkban véli megtalálni a váratlanul betoppanó boldogságot. A családja széthullását átélő háziasszony és egy mentős, aki minden igyekezete ellenére sem éri el a reklámok vágyott világát. Végül egy házasságra készülődő meleg pár, akik az elsők között szeretnének élni a törvény adta új lehetőséggel. És mindenhol feltűnik egy különös gyémántgyűrű. Hol ajándék gyanánt, hol az eljegyzést előkészítve, hol pedig a vágyott élet jelképeként. Összeköt és elválaszt, eltűnik, hogy aztán a legváratlanabb helyen bukkanjon fel.

 

Szerelmek, melyek elkerülhetetlenül házasságban végződnek. Életmentő szakítások, újrakezdések és válások. Kapcsolatok, amelyeket megkeményít az élet, és szövetségek, amelyeket felpuhít.

 

Szórakoztató irodalom

Sophie Kinsella: Hová lett Audrey?

Hová lett Audrey?Audrey hetek óta nem teszi ki a lábát a lakásból.Édesanyja szerint olyan, akár egy törött porcelánváza. A szomszéd srác szerint olyan, akár egy lökött celeb, aki napszemüvegben ül az elsötétített szobában. Linus szerint pedig olyan, akár a rebarbara, ami csak árnyékban érzi jól magát. A pszichológusa szerint… na, azt inkább hagyjuk. Audrey szorong és pánikol. Mindentől és mindenkitől. A számítógépes játékokra rágyógyult öccsétől, a női magazinokból nevelődő anyjától, a sportkocsikról álmodozó apjától, de legfőképpen Linustól, akinek olyan a mosolya, akár egy gerezd narancs.

 

Audrey valahol útközben elvesztette önmagát, és úgy tűnik, minden összeesküdött ellene, de egy váratlan találkozás, egy óvatos séta a Starbucksba és egy szintén különös srác közeledése talán mindent újraírhat a lány életében.

 

Papp Dóra: Tükörlelkek - #másodikrész

Tükörlelkek - #másodikrészOrsi és Kriszti nem is lehetnének távolabb egymástól.

Fekete Orsolya ezúttal olyan helyzetbe sodorta magát, amiből csak segítséggel tud kimászni: muszáj lazítania a falakon, amikkel körbevette magát, különben teljesen egyedül marad. Eszter az egyetlen támasza, de legjobb barátnőjét túlságosan lefoglalja a szerelem. Orsinak helyre kell hoznia a viszonyát Olivérrel és Paullal, ráadásul az édesanyjával is egyre furcsábban alakul a kapcsolata. És persze ott van Zsolt meg Rágógumi is, akik változatlanul szúrják a szemét…

Péterfi Krisztina felhőtlenül boldog a budapesti kirándulás után, ám rá kell jönnie, hogy egyre kevesebb ideje jut a szerelemre, Vikire, és a táncra is. A felvételi miatt hatalmas rajta a nyomás, nem találja a helyes irányt a jövőjéhez vezető úton. Mindennek a tetejébe ott van Tragédia, aki ellenségként tekint rá, hiába szeretne Kriszti ezen változtatni. Pedig eljön az idő, amikor kénytelenek lesznek szóba állni egymással…

 

Brent Weeks: Túl az árnyakon

Túl az árnyakonAzért küzdj, hogy győzz. Ne azért, hogy ne veszíts. Hogyan lehet választani két élet között? Hogyan döntheted el, feláldozod-e azt, akit szeretsz, azért, hogy megmenthess valaki mást? Kylar nekivág a lehetetlennek, hogy megmentse a barátai és talán az ellenségei életét. Egy istennő életére tör. Választhatsz becsület és barátság között? Te melyiket választanád? A szörnyetegek által ostromlott Cenaria romokban hever. Logannek két választása van: mindent kockára tesz, vagy elpusztítja a királyságot. Az Istenkirály is tervez valamit északon.

 

Elizabeth Berg: Sorsok szőttese

Sorsok szőtteseCecilia Ross motivációs szónokként arra biztatja az embereket, hogy változtassanak az életükön, az ő élete azonban lassan elmerül a megszokások tengerében. Legjobb barátnője halála és egy váratlan levél egykori szerelmétől azonban kizökkenti a régi kerékvágásból. Úgy dönt, elérkezett a változás ideje, ezért önkéntes munkát vállal egy helyi hospice-ban, eladja minnesotai otthonát, majd beköltözik egy gyönyörű, régi kertes házba, ahol három másik nő lakótársa lesz.

Azért, hogy helyrehozzák a múltban elkövetett hibáikat, Cecilia, Lise, Joni és Renie közös utazásra indulnak, amelynek során nemcsak elveszettnek hitt szerelmeikre találnak rá újra, de önmagukat is jobban megismerik.

 

Elizabeth Berg megindító regényében négy asszony sorsa fonódik össze, akiknek teljesen különböző a múltja, a jelenüket és a jövőjüket azonban meghatározza az egymás iránt érzett szeretet és barátság.

 

Jacqueline Carey: Kushiel dárdája

Kushiel dárdájaTerre DAnge a példátlan szépség földje.

Lakói az angyalokkal keveredő halandók leszármazottai, akik egyetlen legfontosabb törvényük szerint élnek: Szeress saját örömöd szerint!

Phdre nó Delaunay hibásnak született. Mivel így már nem tökéletes szépség, gyermekkorában eladják, és egész életére tartó szolgálat vár rá.

Phdre-t egyformán megtanítják arra, hogyan viselkedjen a királyi udvarban, és arra is, hogyan használja tehetségét a hálószobában. Ami azonban a legfontosabb: elsajátítja azt is, hogyan figyeljen meg dolgokat, emlékezzen rájuk, és elemezze őket, míg a végére majdnem olyan tehetséges kém, mint kurtizán válik belőle.

A végzete, hogy a kín egyszerre jelentsen számára gyönyört, a gyönyör pedig kínt.

 

Becca Fitzpatrick: Black Ice

 Black IceBritt Pheiffer arra felkészült, hogy hátizsákkal hódítsa meg a Teton-hegységet -- arra azonban nem, hogy a gondolataiban még mindig kísértő exbarátja is csatlakozzon hozzá. Mielőtt Britt tisztázhatná magában, mit érez Calvin iránt, egy váratlan hóvihar egy hegyi kunyhóba kényszeríti. A jóképű, segítőkész lakók azonban szökésben vannak. Túszul ejtik, és arra kényszerítik a lányt, hogy vezesse le őket a hegyről. A helyzetet tovább bonyolítja, amikor Britt rábukkan egy korábban itt elkövetett gyilkosságsorozat vérfagyasztó bizonyítékára ami miatt ő maga is célponttá válik.

Ám semmi sem az, aminek látszik, mindenki titkolózik még Mason, az egyik emberrabló is. A kedvessége zavarba ejti Brittet. Mason vajon ellenség? Vagy szövetséges?

Minden érzéket megérintő utazás, ahogy Britt a megoldatlan gyilkosságok nyomaira bukkanva igyekszik életben maradni. Ami igazán vonzó, az a pörgés: az olvasó hullámvasúton érezheti magát, ahogy egymás után pattannak ki a titkok.

 

Balczó Mátyás: Dolce Coma - Attila Collins eszméletlen utazása

Dolce ComaMalahide, Írország. A 28 éves Attila Collins kómából ébredezik. Kommunikálni még képtelen, de már mindent hall, és elméje is tiszta. Miután a félig ír, félig magyar sportújságíró furcsa körülmények között kinyitja szemét, megindul a gyógyulás útján. Felépülését barátaival ünnepli meg. Egy átlagos dublini kocsmázásra indulnak, az éjszaka azonban váratlan fordulatot vesz: egyikük sem tér haza, helyette kezdetét veszi egy utazás. Helyzetüket bonyolítja egy különös körülmények között hozzájuk kerülő pendrive. Minél többet tudnak meg a kódokkal védett adathordozó tartalmáról, annál nyugtalanabbá válnak a gondolattól, hogy egy olyan ügybe keveredtek, ami veszélyeket tartogathat számukra. A rejtély felderítésének vágya azonban legyőzi félelmeiket, és egy országokon átívelő, magával sodró kaland közepében találják magukat.

 

James Patterson: Maximum Ride 1-2-3.

Maximum RideHat felejthetetlen kölyök - család és otthon nélkül - az életéért fut. Maximum Ride és a legjobb barátai egy kísérlet eredményei: repülésre tervezték őket. De ezzel még nem ér véget csodálatos képességeik listája. Most megléptek, és tudniuk kell, ki hozta létre őket, ki vadászik rájuk, és miért tervezték úgy őket, hogy az emberek felett álljanak.

Agyar, Iggy, Böki, Gázos, Angyal és Maximum Ride: hat elképesztő kölyök, szabadok, mint a madarak, és úgy is repkednek… amíg Maxre és csapatára rá nem talál egy FBI-ügynök, és nem kényszeríti őket, hogy nézzenek szembe a legrosszabb rémálmukkal. Talán már ki is találtad: az Iskolával. Azzal a szörnyű hellyel, ahol mindent megtanítottak nekik, csak azt nem, hogyan maradjanak életben, amikor folyamatosan gyilkosok elől kell menekülniük…

 

Rachel Gibson: Szerelmi katasztrófák

Szerelmi katasztrófákELSŐ KATASZTRÓFA: FÉRFIAK

Faith Duffy nehéz kamaszkor és nagy pofára esések árán tanulta meg, hogy a szerelemben nem szabad hinni, mégis egy nagyon gazdag és nagyon öreg férfi tökéletes társa lett. A férfi halála után azonban nem maradt neki más, csak a társtalanság és a magányos éjjelek. No meg egy nagy halom pénz és egy profi jégkorongcsapat. Pedig Faith nem is szereti a hokit!

MÁSODIK KATASZTRÓFA: SZENVEDÉLY

Ty Savage-ot a halálos vonzereje és még halálosabb jobb horga méltán teszi az amerikai és kanadai a hokirajongók kedvencévé. A játékos szeme előtt azonban csak egyetlen cél lebeg: megnyerni a Stanley-kupát. Nagyon nem vágyik rá, hogy egy buta liba keresztülhúzza a számításait.

HARMADIK KATASZTRÓFA: SZERELEM

Faith és Ty első látásra megutálják egymást, mégsem tudnak szabadulni a másiktól. Egy gyenge pillanatban engednek a kíváncsiságnak, és kiderül, hogy Ty több mint amennyit az izmos test és a profizmus látni enged, és Faith sem az a buta ex-playmate. Viszonyról azonban szó sem lehet, ha pedig még egymásba is szeretnének, az kész katasztrófa lenne!

 

David Gilman: A harc mestere - A csatában született legenda

A harc mestere - A csatában született legendaA százéves háború - a középkori történelem legnagyobb vérontása - közepette egy fiatal íjásznak számot kell vetnie a sorsával.

Thomas Blackstone számára könnyű a választás - vagy kötél végén lóg egy gyilkosság miatt, amit nem ő követett el, vagy felveszi harci íját, és részt vesz a Franciaország elleni invázióban. III. Eduárd angol király seregének Crécynél a francia nemesek súlyos számbeli fölényben lévő haderejével kell szembenéznie.

A köztük zajló küzdelem örökre megváltoztatta a hadviselés módját, és legendát szült.

 

Ismeretterjesztő irodalom

Lukács Liza: Az éhes lélek gyógyítása - Túlsúly, evészavarok és kapcsolati problémák

Az éhes lélek gyógyításaA fogyókúrába bújtatott hízókúra mára egy hatalmasra nőtt iparág lett, amely azért tud fennmaradni, mert sikeresen használja ki az elhízottak illetve evési problémákkal küzdők bizonyos lelki sajátosságait. Ezek az emberek azt kívánják: írja elő egy szaktekintély (vagy magát annak valló személy), hogy miből mennyit egyenek meg, és azt is jósolja meg, hogy ettől mikor és milyen mértékű súlyvesztés várható.

A tartós fogyás vagy gyógyulás azonban nem nélkülözheti saját testi-lelki igényeink tudatosítását és elfogadását. Aki elvárja, hogy pontosan előírják neki, mit tegyen, az éppen az ellenkező irányba tart, mint amerre a célként kitűzött változás várja. Így a kudarc garantált, ami erősíti a tehetetlenségérzést és azt a tendenciát, hogy az egyén mástól várja a segítséget. Az előre legyártott, dobozokba csomagolt menüsorok azt sugallják, hogy minden ember egyforma, ugyanazok a problémái, szükségletei. Persze mindig akad százból egy, akinek valóban az adott módszer a tökéletes a fogyáshoz - ilyen az igazi sikertörténet, amelynek sztorijával eladható a többi százezernek ugyanaz a bogyó, étrend, edzésprogram.

 

Lola Lafon: A kis kommunista, aki sosem mosolygott

A kis kommunista, aki sosem mosolygottAz 1980-as években Ceausescu elszántan igyekezett meggyőzni a Nyugatot arról, hogy Románia nem a Szovjetunió csatlósa, hanem önálló, szabad akarattal rendelkező ország. Ehhez a politikai törekvéshez keresve sem találhatott volna ideálisabb szimbólumot, mint Nadia Comanecit, a legfiatalabb kommunista hősnőt, a sportikont, a gyereklány tornászt, a montreali olimpia bajnokát. Nadiát látva, a hidegháború óta először, a nyugati tinik arról ábrándoztak, hogy olyan sikeressé és tökéletessé válnak, mint kelet-európai kortársuk; a szülők imádták a fegyelmezett és céltudatos gyereklányt; a szakma és a média egy emberként ünnepelte a tehetséges sportolót. A sikernek azonban ára volt: Nadia egy őrült rendszer termékeként folyamatosan attól rettegett, hogy nővé érve elveszíti a rezsim támogatását és a Nyugat érdeklődését.

Lola Lafon több elbeszélő nézőpontjából elmesélt álomszerű története jóval több életrajzi regénynél. Nadia karrierje és sorsa messze túlmutat önmagán: feltárja a sport, egy valamikori rezsim, a média és a Nyugat képmutató működését, ezáltal pedig megvilágítja, hogy a kis kommunistának nagyon is megvolt az oka rá, hogy sosem mosolygott.

 

Kőrössi P. József: A megrendülés segédigéi - EP 1950-2016

A megrendülés segédigéi - EP 1950-2016Az augusztus legvégén megjelenő kötetben több, mint hatvan író, művész, közéleti személyiség megrendült emlékezése olvasható Esterházy Péterről. A könyvet Esterházy Péter életét követő fényképekkel illusztráljuk.

A könyv hangoskönyv melléklettel kapható.

A könyv szerzői: Aczél Géza, Balla Zsófia, Barna Imre, Báthori Csaba, Bazsányi Sándor, Benedek Szabolcs, Alexander Brody, Csányi Vilmos, Csehy Zoltán, Csejdy András, Dalos György, Dés László, Élet és Irodalom szerkesztősége, Fabiny Tamás, Farkas Zoltán, Gazdag József, Grecsó Krisztián, Heller Ágnes, Jánossy Lajos, Károlyi Csaba, Kenyeres Zoltán, Konrád György, Kornis Mihály, Kőrössi P. József, Kuczogi Szilvia, Kun Árpád, Lakat T. Károly, Láng Zsolt, Paul Lendvai, Lengyel László, Lengyel Péter, Makk Károly, Markó Béla, Márton László, Murányi Gábor, Nádas Péter, Nagy Gabriella, Németh Gábor, Osztovits Ágnes, Pál Dániel Levente, Péterfy Gergely, Radics Viktória, Radnóti Sándor, Radnóti Zsuzsa, Reményi József Tamás, Romsics Ignác, Sándor Iván, Sántha József, Selyem Zsuzsa, Szabó Ádám, Szigeti László, Szilágyi Ákos, Szüts Miklós, Takács Zsuzsa, Tettamanti Béla, Can Togay János, Tőzsér Árpád, Tunyogi László, Ungvári Tamás, Váradi Júlia, Várszegi Asztrik, Végel László, Visky András, Vörös István.

 

Halmos Monika: Levendula, rózsa, ibolya - A legnemesebb ehető virágok

Levendula, rózsa, ibolya - A legnemesebb ehető virágok75 recept 75 színes ételfotóval!

Legtöbbször az egészen pici dolgok teszik nagyszerűvé a világot az aprócska ibolyavirág, a tündérillatú levendula vagy az örök virág, a rózsa pedig a mindennapok konyháját emelheti a legmagasabb gasztronómiai élmények csúcsára. Receptgyűjteményünk egészen egyszerű alapanyagokból elegáns és bájosan kedves finomságok elkészítéséhez szeretne kedvet csinálni. De a magyarországi levendulás, ibolyás és rózsás helyeket is megismerhetjük a könyvből, mint ahogy olyan érdekességeket is megtudhatunk, hogy a levendulás keksz egész diadalutat járt be, miközben Angliából hazánkba érkezett, Erzsébet királyné kedvence volt a kandírozott ibolya, a rózsát pedig a rómaiak szívesen fogyasztották süteményekben

 

Itt az ideje, hogy felelevenítsük ezeket a nemes finomságokat!